Skip to main content

Beneficiile alergării pe timp de iarnă

 

Principalul inamic nu e frigul ci metalitatea pe care o avem în legătură cu frigul. De când mă știu am fugit (metaforic vorbind, defapt am luat un avion, un tren sau un autocar, sau toate trei dacă stau bine să mă gândesc) de anotipul rece, preferând mai mereu să huzuresc la cald decât să trec iar prin lipsa de lumină naturală, tulburări afective sezoniere și multe grade în minus. Nu a stat cineva să mă convingă, doar am ales calea ușoară în fața celei mai puțin plăcute. Sau cel puțin așa creadeam până într-o bună zi.

Am început să alerg în 2016 după ce nici un alt remediu de combatere a unei ușoare depresii amestecată cu anxietate, procrastinare și o formă fizică deloc de invidiat – nu mai dădea rezultate. Vizite la psihoterapeut, o tonă de cărți și articole de auto-ajutorare, diete și sfaturi de toate culorile nu duceau nicăieri. Cel puțin nu pe mine. Cel puțin nu în afara zonei mele de confort. 

Prima încercare pe stadionul Emil Alexandrescu mi-a (re)adus roșeața în obraji. După care au început să scârție toate încheieturile și să doară toți mușchii. După care mi-am promis că-i mai dau o ultimă șansă și dacă nu pot și nu pot renunț. Aleg alt sport. Merg mai mult pe jos și gata. A doua tură s-a lăsat cu și mai multe dureri în corp dar și înțelegerea necesității încălzirii serioase în prealabil. Am început să mă documentez mai serios și am descoperit că am nevoie urgent de o pereche de pantofi potriviți de alergare dacă vreau să nu-mi distrug plăcerea de a alerga prin beșici și bătături. Zis și făcut: garderoba mea s-a îmbogățit cu o pereche nouă de pantofi, aleși cu greu din zeci de opțiuni disponibile pe raft, un tricou sintetic cu uscare rapidă și un șort de alergare. 

Mi-am făcut program special de alergare, cu o singură zi de pauză, am convins câțiva prieteni să se alăture, alții au venit și fără invitație și brusc m-am trezit că nu mai puteam concepe viața dinaintea momentului zero, sedentarismul și stările incerte de întunecare. Cu cât alergam mai mult cu cât timpul petrecut pe pistă devenea un soi de meditație în care orice gând se risipea în avalanșa de serotonină care-mi învăluia creierul. Ceea ce mă aduce următoarea listă (nu exhaustivă, dar îndeajuns încât să te scoată mâine cel târziu din casă) de beneficii ale alergării pe timp de iarnă:

Arzi mai multe calorii

Atunci când alergi la temperaturi scăzute corpul tău va munci de două ori mai mult pentru a face față efortului cardiovascular dar și pentru a-ți “ține cald”. Arderea caloriilor variază de la persoană la persoană, în funcție de masă corporală dar și de temperatura exerioară așa că nu te aștepta la minuni peste noapte ci continuă să-ți îmbunătățești tehnica.

Iți vei îmbunătăți toleranța la frig

Prima ieșire va fi cu siguranță nu cea mai ușoară. Poate în primele 10 minute ai să găsești cel puțin 10 motive pentru care ar trebui să renunți. Poate că ai să renunți după 15 minute. Dar: pe măsură ce iți exersezi mușchiul voinței va fi din ce în ce mai ușor iar temperatura exterioară nu va mai fi un motiv pentru care să nu te mai antrenezi în sezonul rece. Știi că au mai rămas doar 67 de zile până la concurs? 🙂

O doză sănătoasă de vitamina D

Și da ai să ai nevoie de cremă solară chiar și pe timp de iarnă atunci când lumina reflectată de zăpadă îți poate provoca arsuri solare nu tocmai plăcute. Asta  nu înseamnă că nu te poți bucura de soare ba din contră ai mai multă nevoie acum de asta decât ai putea crede. Zilele în care lumina naturală e disponibilă în doze mici (10 ore față de 12hr+ pe timpul verii) nu trebuie să te priveze de nutrienții necesari pentru a combate asteniile sezoniere. 

Devii mai fericit și mai plin de energie

Efortul fizic susținut din această perioadă a anului va crește și nivelul endorfinelor din corp oferind o senzație de lejeritate și bucurie după ce ai dus la bun final o cursă dificilă, pe alocuri noroioasă în care ai depășit cel puțin o duzină de morocănoși care se scurg din autobuze în clădiri lipsite de aer curat ducându-și traiul dintr-un spațiu închis în altul. Unu-zero pentru tine. Tu vei fi mai activ pe parcursul întregii zile, cu o tonă de energie proaspătă și un tonus de invidiat. 

Mai puțină transpirație.

Unul dintre marele avantaje ale alergatului pe timp rece este faptul că organismul tău va fi mai puțin afectat de căldură și transpirație abundentă cee ce înseamnă că îți va fi mult mai ușor să alergi. 

Iți fortifici rezistența mentală și fizică

Cu cât te vei antrena mai mult în frig cu atât corpul tău va deveni mai puternic în fața oricăror obstacole.Vei avea mai multă încredere în abilitatea ta holistică de a te descurca în orice condiții, dar și în cea de alergător experimentat pe toate suprafețele și în toate sezoanele, indiferent de vreme. Atunci când alergi pe o suprafață care te încetinește mușchii tăi vor lucra mai intens. Poate părea că te miști mai greu dar în realitate îți construiești rezistența necesara unei performanțe superioare. Vei accepta provocarile cu lejeritate și poate participarea la proba de maraton nu va mai părea un vis frumos. 

Participă și tu la primul tău trail running pe 4 aprilie! Înscrieri și detalii aici 🙂

Sursa foto: pixabay.com

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *